In de kern van de betere organisatie

“Niet dat het slecht gaat, maar beter kan en mag altijd. In een aansturende rol binnen je organisatie zoek je continu naar manieren om het beter te doen. Prestaties verbeteren begint bij een high sensitive focus op mensen. Exact aanvoelen wat er in je organisatie speelt. Door je blinde vlek – die van het denken dat je het wel weet – heen prikken en zo doordringen tot in het hart van je organisatie: je bedrijfscultuur en kernwaarden.”

Het gevaar van praten over kernwaarden en bedrijfscultuur is dat het een theoretische verhandeling wordt. Dus eerst even heel praktisch, wat doet het? Dacht je als leidinggevende dat jij je organisatie vormt? Dan heb je het mis. De organisatie vormt zichzelf. Structuren, systemen, strategie, stijl, staff, skills en shared values, het zijn factoren, krachten die er zijn en waar je doorgaans slechts beperkt invloed op hebt. Het zijn krachten die je organisatie vormen. Maar ook geven ze sturing in je organisatie zowel in gewenste als ongewenste richting. Tot slot verbinden ze medewerkers en klanten, of stoten ze juist af. Kortom, cultuur en kernwaarden doen iets met je organisatie. Dus moet jij er ook iets mee!

Wat is het je waard?

Waarom je er iets mee moet is niet moeilijk. Reken maar uit wat gelukkiger personeel oplevert. Of wat een verbeterde concurrentiepositie doet voor je verkoop en marge. Investeren in je bedrijfscultuur is investeren in de kern van je organisatie. Een bedrijf als Zappos investeert maar liefst 20% van haar tijd in werken aan de bedrijfscultuur. Want maak je de kern beter, dan verbetert alles wat met die kern verbonden is.

Breng je KPI’s maar in kaart en zie hoe alles te herleiden is naar je kernwaarden. En mocht dit niet het geval zijn? Dan moet je je afvragen of het wel een terechte KPI is. Hoe kan het werken aan een KPI anders bijdragen aan betere organisatieprestaties? Het heeft pas zin wanneer het effect merkbaar is in de praktijk.

Dus aan de slag

Stap uit die eeuwige prijsdiscussie of het trekken aan ongemotiveerde mensen. Begin intern. Zorg dat je mensen je kernwaarden begrijpen. Dat betekent dat je goed moet nadenken over hoe je ze verwoordt. De vertaling van kernwaarden naar de beleving in je organisatie vraagt een sterke communicatie-aanpak. Voor een top 10 speler in de agribusiness ontwikkelden wij een internal branding-traject op 3 lagen in de organisatie. Cultuurverandering is verbetermanagement met focus op de mens. Tot op het individu. Pas als elk individu begrijpt, dus weet wat er van hem of haar verwacht wordt, is er ruimte om te omarmen. En als men intern de kernwaarden heeft omarmt, is er voldoende draagvlak om de kernwaarden in de praktijk van de markt te brengen.

Benieuwd wat A5tien daarin voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op voor een eerste kennismaking en laat je inspireren door onze cases voor o.a. de maakindustrie.

contact@a5tien.nl | 085 – 0653 712