Het snijvlak van gestandaardiseerde (lean) B2B-marketing en creativiteit
“Routine is de snelweg naar groei. Dus als maakbedrijf in de 21e eeuw doe je natuurlijk iets aan Lean, Six Sigma of Kaizen. Maar hoe zit dat op de marketingafdeling? Is daar standaardisatie ook de standaard? Is marketing – samen met sales – op de juiste route naar groei? Dan hebben we het niet meer over een nieuwe folder of corporate video, maar over kostenefficiëntie, hogere productiesnelheid, betere kwaliteitsborging, grotere impact en maximaal rendement. Kortom: automation in B2B-marketing. En dan toch nog creatief en authentiek blijven…!”
Standaardisatie in marketing is soms een wat lastig onderwerp. Marketing is tenslotte een creatief proces waarbij het draait om een persoonlijke ‘touch’, toch? Volgens René Savelberg in zijn boek Het Geheim van Groeikracht zijn marketingdiensten zelden gestandaardiseerd en doet men maar wat. Door marketingprocessen (of liever in combinatie met sales: smarketingprocessen) te standaardiseren, gelden ook hier de voordelen van lean zoals een dupliceerbare kwaliteit en sneller schakelen. Dat biedt juist extra ruimte voor creativiteit! Dus waarom gebeurt het dan zo weinig? Waarom wordt iets als marketing automation nog zo relatief weinig toegepast?
Stop met innoveren, start met transformeren
De truc is om nieuwe marketingmethodieken niet als compleet nieuwe innovatie te introduceren. ‘Maak het klein’, hebben we inmiddels wel geleerd. Innovatie klinkt groots en is daarom ook een beetje eng. Want stel je voor dat mijn werk daardoor verandert? De weg van geleidelijke transformatie werkt vaak beter. Neem iets bestaands, en bedenk daar een variabele op. Of liever nog, bedenk verschillende variabelen in korte pilot-trajecten en toets aan de praktijk wat wel of niet werkt.
Zo ontwikkelden wij in het kader van internal branding voor een groot maakbedrijf in de Agri-sector een variatie op het traditionele intranet smoelenboek. De methodische aanpak achter dit internal branding platform maakt de uitkomst kwalitatief meetbaar en bovendien schaalbaar naar de toekomst. Niet van de één op de andere dag, maar op een organische manier. En bovendien qua inhoud en boodschap geautomatiseerd toegespitst op de verschillende segmenten van de organisatie. Zo werd de impact van de boodschap sterker en het effect in betrokkenheid groter.
Ja, marketing is een creatief proces. Maar wel een proces dat zich begeeft op het snijvlak van methodische wetenschap en kunstige uitingen. Juist door op een slimme manier gebruik te maken van marketing automatisering ontstaat er ruimte om creatieve variaties te testen en de beste optie over te houden. Begin daarin klein en laat het organisch uitgroeien tot een efficiënt smarketingproces.
Benieuwd wat A5tien daarin voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op voor een eerste kennismaking en laat je inspireren door onze cases voor o.a. de maakindustrie.
contact@a5tien.nl | 085 – 0653 712